Waar moet je met social media op letten

Waar moet je nou opletten als het gaat omtrent jouw social media strategie. Hierbij onze tips die je wellicht kunnen helpen.

Social media platformen zijn grote bedrijven en willen alleen winst maken. Je wordt als ondernemer gepusht om advertenties in te kopen. De meeste klanten van jou gebruiken social media, je komt dus in contact met je klanten.

Doordat algoritmes regelmatig veranderen zal je altijd alert moeten blijven hoe en wanneer je adverteert. Momenteel ziet, bijvoorbeeld, Instagram maar 10% van jouw volgers in het begin jouw organische post. Social media is verslavend, zeker bij de jeugd. Advertentiekosten zijn de afgelopen jaren gestegen.

Hoe pak je jouw social media strategie aan?

Stel jezelf eerst de volgende vragen: Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met social media? Vervolgens kun je bepalen wat jouw doelgroep daadwerkelijk van jou wil zien. Relevante content is van eminent belang. Blogartikelen zijn uitermate geschikt om via social media te delen en jouw doelgroep te bereiken.

Meer volgers

Ga op zoek naar groepen en communities die relevant zijn voor je bedrijf of sector. Als je in die groepen een nuttige bijdrage levert kan dat al snel extra volgers opleveren. Maar let wel dat de content die je deelt, van jouw eigen website afkomt. Alle posts die je maakt moeten voorzien zijn van een eigen websitelink. Hierdoor krijg je niet alleen meer volgers maar ook meer websitebezoekers.

Ben ook actief als het gaat om communicatie: Stel vragen, reageer op reacties, bedank mensen als ze je content delen en neem deel aan discussies.

Ambassadeurs

Laat je werknemers en collega’s vrienden uitnodigen jouw bedrijfspagina te volgen. Vraag hen ook alle berichten en sociale media van je bedrijf promoten. Zij zijn jouw ambassadeurs ! Vraag aan jouw klanten of ze een review willen schrijven over jouw company, plaats deze op jouw website en post de link met een korte inleiding op jouw social media accounts.

Structureer je berichten

Je ziet het zo vaak voorbij komen. Je bent in contact geweest met een bedrijf en je bekijkt de website maar ook de social media van het bedrijf. Dan komt het geregeld voor dat het bedrijf sporadisch en ongestructureerd berichten post. De laatste tweet of Facebook bericht is van 3 maanden geleden. En daarvoor een periode van een week elke dag. Op dat moment is het bedrijf waarmee je contact hebt gelegd in één klap minder geloofwaardig.

Zorg ervoor dat je iedere dag de juiste content deelt op de verschillende socia media platformen. Social media is net zoals een huisdier, je moet er goed voor zorgen.

Als je social media kanalen hebt die je niet meer wilt bijhouden, kun je die beter sluiten. Je kunt natuurlijk ook met ons contact opnemen, dan zorgen wij er voor dat jouw social media ‘up to date is’.