Influencer Marketing  

Deze vorm van marketing is natuurlijk niet nieuw; al tientallen jaren zien we merkambassadeurs en beroemdheden producten en merken aanbevelen. Maar deze wijze van marketing is door social media in een enorme vlucht terecht gekomen. Je hebt het als gebruiker van sociale media of actief internetsurfer natuurlijk wel eens meegemaakt. Al scrollend op Facebook, LinkedIn of Instagram stuit je op advertenties waarin een bekend persoon op geraffineerde wijze een dienst of product aanprijst of uitlegt.

Vroeger werden celebs ingezet om in TV commercials te spelen, Sophia Loren die een stukje LUX  vasthoudt en uitlegt hoe mooi haar huid door het stukje zeep is geworden, om maar een voorbeeld te noemen. Maar anno 2019 zijn de influencers een belangrijke speler geworden.

Daar heb je dan ook weer verschillende gradaties in. Een micro influencer is iemand met 5000 tot 25.000 volgers. Een macro influencer heeft er 25.000 tot 100.000 en een mega influencer heeft 100.000 en meer volgers.

Influencer Marketing?!

De fashion- en beauty industrie zijn de grondleggers van influencer marketing. Denk dan bijvoorbeeld aan Bella Hadid, Kylie Jenner, Nikkie Tutorials, Emily Ratajkowski en in ons eigen land Anna Nooshin. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar wat heb je nu aan deze manier van marketing?

Influencer marketing kan een grote rol spelen bij het verkrijgen van naamsbekendheid. Je bereikt namelijk miljoenen volgers op de populairste kanalen van een influencer. Het gaat hierbij om publicaties van influencers die volledig worden gestuurd door de opdrachtgever.

Als merken/bedrijven met influencers gaan werken, zal de eerste vraag zijn: hoeveel volgers heeft de influencer. Echter het belang is juist hoe kwalitatief de volgers zijn. Iemand met heel veel volgers wil niet per definitie ziet zeggen dat het bereik groter is. Het gaat om actieve volgers die ook comments posten!

Instagram is een kanaal waar deze vorm van marketing veelvuldig te zien is en zal blijven. Merken tellen grof geld neer om een bijrolletje te hebben in post op het Instagramaccount van de influencer. Er zijn influencers die minimaal € 16.000,- per Instagram post krijgen. Het is dus echt big business.

Maar ook YouTube is een uitstekend kanaal voor Influencer Marketing. De YouTubers van nu weten inmiddels daar erg goed mee om te gaan, om jouw product geloofwaardig te promoten. Enzo Knol en Dylan Heagens zijn daar al jaren een voorbeeld van in Nederland. Het beïnvloeden van de jongere kijkers heeft er toe geleid dat Jamin weer in de picture kwam als het gaat om snoepjes. Ik was haast vergeten dat ze nog bestonden maar door Dylan Haegens stond ik met mijn dochter in de rij om de Jamin binnen te komen.

Let wel indien je actief marketing gaat voeren met behulp van een influencer ga geen duizenden euro’s betalen voor een volgersaantal dat compleet niet relevant is voor je merk. Zorg dat je weet welke volgers je wil bereiken. Wie is de influencer die jouw publiek als volgers heeft, that’s the key question!