Hoewel het misschien een klein onderscheid lijkt, kan het het verschil betekenen tussen tijdverspilling en tijd investeren in het maken van content die ranglijsten, leads en verkopen oplevert lang nadat deze is gepubliceerd.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat B2B-bedrijven die bloggen 67% meer leads ontvangen dan degenen die dat niet doen. Maar ze bloggen niet zomaar ergens over.
Ze bloggen over de onderwerpen die belangrijk zijn voor hun publiek - onderwerpen waar hun publiek al naar op zoek is. 

Contentmarketing heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. Veel van deze veranderingen kunnen worden toegeschreven aan het snel evoluerende zoeklandschap en aan een enorme verschuiving in de manier waarop mensen content daadwerkelijk ontdekken. Nieuwe, meer geavanceerde zoekalgoritmen, veranderingen in de manier waarop mensen zoekmachines gebruiken en nieuwe manieren waarop marketeers hun content daadwerkelijk ontwikkelen. Dit zijn slechts enkele van de factoren en resultaten die hieraan bijdragen. Dat gezegd hebbende, ervaren veel marketeers nog steeds dezelfde pijnpunten die meer dan vijf jaar geleden gemeengoed waren:

"Ik heb moeite om de ROI van de content die ik maak te meten."
We maken geweldige content, maar we lijken nog steeds niet hoog te scoren in Google voor onze zoekwoorden. "
"Dus ik heb mijn zoekwoordonderzoek gedaan. Wat nu?"
Als reactie op deze problemen - met name de tweede - zullen veel marketeers steeds meer content creëren. Helaas zal het creëren van grotere volumes van dezelfde slecht presterende content vaak resulteren in dezelfde teleurstellende resultaten - alleen tegen hogere kosten.

Als je meer content toevoegt aan een slechte bestaande websitestructuur, kan het zelfs nog moeilijker worden voor Google om jouw content te vinden en te rangschikken. Dat is geen situatie waarin een marketeer zich wil bevinden. Het antwoord op deze problemen reikt veel verder dan het aantal blogposts dat elke week wordt gepusht; het echte probleem ligt in de manier waarop de meeste contentstrategieën worden ontwikkeld.

SEO evolueert en marketeers moeten mee veranderen. Content specialisten schrijven met een doel, het doel is uiteindelijk conversie. Door slim gebruik van zoekwoorden gerelateerd aan jouw bedrijf, merk, product of dienst. Simpel gezegd: afhankelijk van hoe en waar je zoekt, zie je verschillende zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om succes te beoordelen op basis van alleen zoekwoordposities. Dus ga je kijken hoe je jouw doelgroep met relevante content kunt bereiken. 

Blogs zijn een erg belangrijk onderdeel van content marketing om veel creativiteit toe te passen in het bereiken van je doelgroep. Met een blog kun je dingen doen zoals het promoten van andere interne en externe content en blogartikelen via links, sociale shares toevoegen en productinformatie opnemen. Content marketing heeft een positieve invloed op je SEO en verhoogt je zichtbaarheid in Google. Content is een middel om je SEO te optimaliseren en vergroot de kans dat je gevonden wordt op bepaalde zoekwoorden. Bovendien zorgt content ervoor dat een bezoeker door kan klikken op je website, waardoor die langer op je website blijft. Als een bezoeker lang op een pagina blijft, heeft dit ook weer positieve invloed op je SEO.

Content marketing is anno 2021 bestaat uit veel meer dan blogs. Denk daarbij aan o.a. Social Media Content Marketing, Infographic Content Marketing, Video Content Marketing en Podcast Content Marketing. 

Het uiteindelijke doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en te binden. Ofwel, om van een prospect een klant te maken en van een klant een ambassadeur. De inspanningen zijn erop gericht om de prospect te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Content met een doel!

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen met content marketing?