Pinterest

Pinterest is een sociale media welke in de afgelopen jaren in opkomst is. Maar gebruik jij het bedrijfsmatig al om meer traffic te hebben op jouw blog en of website? Waarschijnlijk niet en dat is een gemiste kans. Waarschijnlijk komt dit mede omdat je de kracht van Pinterest niet goed kent of het beeld hebt dat dit platform alleen is om interieur ideeën op te doen, trouwfoto’s en foto’s van eten op te delen.

In deze blog leggen we je graag uit waarom Pinterest juist wel het platform is dat je in moet gaan zetten en hoe dat je dit moet doen.

 

Wat als we vertellen dat de grootste merken op de wereld als Apple en Wal-Mart Pinterest toepassen in hun marketingstrategie, zit je dat aan tot denken? Natuurlijk betekend dat niet dat Pinterest alleen voor de grote merken der aarde is, ook voor jou als Nederlandse onderneming is het een perfecte manier om meer traffic naar je blog te genereren.

 

Even wat belangrijke facts:

  • Een Pin blijft een week actueel. Erg lang vergeleken met de 24 minuten van een tweet of de 90 minuten van een facebook post.
  • Een enkele Pin geeft gemiddeld 2 pagina bezoeken en 6 pagina weergaves.
  • Een Pin wordt vele malen makkelijker gedeeld dan een gemiddelde Tweet of Facebook post en gaat gemiddeld zo’n 100x makkelijker viraal!

 

Hoe ga je aan de slag?

  1. Meld je aan voor een bedrijfsmatig Pinterest account en voeg een ‘Pin It’ knop toe.
  2. Maak ‘Pin waardige’ afbeeldingen (afmeting, kwalitatief en tekst in de foto)
  3. Focus je op de beschrijving bij een Pin. De kernwaarde hiervoor zijn hulp vol, gedetailleerd, interessant en het moet aanzetten tot actie.
  4. Pin op het juist moment (vooral pinnen onder werktijd, maar juist de vrijdag avond en zaterdag)
  5. Sluit je aan bij Pinterest Group Boards

 

Belangrijk om in ogenschouw te houden is dat Pinterest geen sociaal netwerk is waar men over koetjes en kafjes praat of persoonlijke verhalen deelt. Gebruikers op Pinterest zijn op zoek naar nieuwe dingen, om aan projecten te beginnen en om persoonlijke keuzes te maken. Het komt er op neer dat je op Pinterest zit omdat je naar dingen op zoek bent die je kan gaan doen, nu of in de toekomst. In tegenstelling tot Twitter, Instagram of Facebook waar het draait om wat er in het ‘nu’ gebeurt.

 

Van onder andere Facebook en Twitter ben je gewent dat het belangrijk is om veel volgers te hebben. Vergeet dit wanneer je start met Pinterest. Volgers zijn niet zo belangrijk, mensen kom bij jouw Pins vanzelf terecht wanneer ze op zoek gaan naar voor hen relevante content. Zo bereik je dus ook alleen de mensen die, zeer waarschijnlijk, interessant voor je zijn.

 

Tot slot, iets wat bekend is van alle andere social media kanalen; de #hashtag. Bij Pinterest staan ze sinds 2017 het, beperkte, gebruik van hashtags toe. Je leest het goed, beperkt (maximaal 20 per Pin). Strooi dus niet met hashtags maar kies ze zorgvuldig en zorg dat ze goed omschrijven wat je in jouw Pin wilt laten zien.

 

Wil je graag meer uitleg over de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf, of kun je wel wat hulp gebruiken bij de uitvoer? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak: klik hier.