Social Media

Social media is niet langer een optioneel marketingkanaal - het is een noodzakelijk kanaal.

Maar dat betekent niet dat je meteen resultaten boekt. Als het gaat om sociale media, zul je ofwel veel succes hebben bij de interactie met jouw klanten, of je zult weinig resultaten zien - en dat hangt af van de mate van inspanning die er in stop.

Voor velen is social media gewoon een plek om links te plaatsen naar content die ze hebben gecreëerd in de hoop dat duizenden mensen het zullen zien, doorklikken en delen met hun volgers. Ze hebben vaak een profiel op elk social media netwerk, en elk netwerk ziet er precies hetzelfde uit; zelfpromotie.

Dit gaat geen resultaat opleveren. In feite bestraft het algoritme van Facebook nu de op links gebaseerde content. Persoonlijke berichten krijgen voorrang en zo probeert Facebook bedrijven te stimuleren om te adverteren.  Als je bericht reacties en discussies uitlokt, maakt het veel meer kans om op de tijdlijn te verschijnen dan een eenzijdig of ook wel passief bericht. Het gedeelde bericht staat hoog op de tijdlijn.

Maak een goede verdeelsleutel van je content op de diverse kanalen. Het halfslachtig delen van jouw content op social media is geen social media marketing. Het is spammen.

Social marketing is veel werk, en het kost tijd om te luisteren en te reageren. Het is immers sociaal, en alles wat sociaal is vergt een investering van inspanning en vaardigheid.

Social media marketing is een wetenschap die speciale communicatieve vaardigheden met zich meebrengt. En het social media landschap verandert voortdurend.

Een van de beste manieren om jouw social media vaardigheden te ontwikkelen en up-to-date te blijven is het volgen van experts op dit gebied. Je kunt natuurlijk ook jouw social media marketing uitbesteden aan een online marketing buro. We mogen best voor eigen parochie preken toch?

Tot slot, als je jouw social media zelf wil beheren zorg dan dat je het consequent bijhoudt. Je hoeft niet op elk netwerk te zijn. Het is een veelgemaakte fout als je begint met het overdrijven van diverse kanalen. Als je een tekort hebt aan marketingmiddelen, identificeer dan welk kanaal (of twee) jouw publiek het meest waarschijnlijk wordt gevonden en ga dan dubbel zo ver om betekenisvolle content en ervaringen op dat kanaal te creëren. Relevante content is toverwoord, maar dat roepen wij hier bij Media Presentaties al jaren.

Toch liever jouw social media uitbesteden?