Marketing zijn de acties die je onderneemt om een ​​publiek naar jouw bedrijf te trekken. Je wil mensen interesseren voor wat jij te bieden hebt en content met hen delen om te helpen een besluit te nemen om met jou zaken te doen.

Aangezien marketing je echter helpt om mensen naar jouw bedrijf te trekken, is het essentieel om te weten hoe je ze kunt aantrekken, en vooral om te beginnen wie de mensen zijn die jij wil aantrekken. Zonder deze cruciale informatie zal het een uitdaging zijn om succesvol te zijn in jouw marketingprocessen.

De manier waarop je deze informatie kunt krijgen, is door middel van marketingstrategie. In dit artikel zullen we marketingstrategie definiëren en de verschillende fasen van het proces uitleggen waarmee jij jouw bedrijf effectief kunt promoten, klanten kunt aantrekken en inkomsten kunt genereren.

Dit proces is nuttig omdat het je helpt om bewuster om te gaan met jouw marketing. Je kunt ervoor zorgen dat je jezelf op de juiste doelgroep hebt gericht, de juiste markten hebt betreden en de juiste media hebt gebruikt.

Je kunt het zo zien: marketingstrategie is de boter die je op je brood smeert. Je kunt gewoon brood hebben zoals het is, maar de boter versterkt de smaak en maakt het lekkerder. Marketingstrategie zorgt ervoor dat jouw marketingcampagnes goed gepland en effectief zijn en aan de juiste mensen worden getoond.

In wezen is marketingstrategie de handeling waarbij de informatie wordt achterhaald die jij nodig hebt om een ​​effectief marketingplan op te stellen en succesvolle campagnes uit te voeren.

  1. Planningsfase

De eerste fase van marketingstrategie is de planningsfase. Het is de meest cruciale stap, aangezien het de basis is van jouw inspanningen. Jij moet je zakelijke doel, behoeften en de doelen en doelstellingen die jij wilt bereiken, identificeren, aangezien het hele proces je zal helpen deze te bereiken.

Zonder deze informatie zal het een uitdaging zijn om door te gaan naar de volgende stappen, aangezien je het doel van jouw marketinginspanningen niet begrijpt, waardoor het nog moeilijker wordt om een ​​solide plan te maken.

  1. Analysefase

De analysefase houdt in dat je naar buiten kijkt naar hoe jouw bedrijf zich verhoudt tot je concurrenten en jouw branche. Tijdens deze fase zullen veel bedrijven marktonderzoek en concurrentanalyses uitvoeren.

Marktonderzoek geeft je inzicht in hoe jouw branche eruitziet, zoals huidige trends, marktaandeel en een algemeen beeld van het speelveld. De informatie die je ontdekt, moet ook jouw doelen en doelstellingen valideren en je laten weten of ze haalbaar zijn. Als jouw algemene bedrijfsdoel bijvoorbeeld is om een ​​nieuw type app op de markt te brengen, maar er is geen vraag vanuit de branche of consumenten naar deze nieuwe app, dan zijn jouw inspanningen niet de moeite waard.

  1. Ontwikkelingsfase

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van jouw branche en hoe je jezelf in de markt moet presenteren, is de volgende stap het ontwikkelen van jouw marketingplan. Deze fase is nauwer verwant aan het marketingaspect waarmee je wellicht het meest vertrouwd bent, aangezien je de marketingtactieken ontwikkelt die worden geïnformeerd door jouw strategisch marketingproces.

Deze fase omvat het definiëren van je marketingmix, waarmee je de doelstellingen uit fase één behaalt met betrekking tot de informatie die je tijdens fase twee heeft ontdekt.

Een marketingmix bestaat uit vier P's: product, prijs, plaats en promotie. Laten we een paar korte definities van elk bespreken:

Product: dit is wat jouw bedrijf verkoopt. Productmarketeers of managers doen dit werk meestal, maar het omvat onderzoek (vanaf fase twee), ontwikkeling en het maken van een tijdlijn voor productlancering.

Prijs: de prijs waar je jouw product aan consumenten voor verkoopt. De prijsstelling moet ook worden gebaseerd op marktonderzoek en verwijzing naar verschillende prijsstrategieën.

Plaats: waar je product of dienst wordt verkocht, zoals online of in de winkel.

Promotie: hoe je reclame maakt voor jouw product en het op de markt introduceert. De verschillende promotiekanalen (zoals sociale media) die jij bijvoorbeeld gebruikt om jouw publiek enthousiast te maken en hen te verleiden zaken met je te doen.

Je kunt het als volgt zien: stel dat je een einddoel hebt ontwikkeld tijdens fase één. Een CRM wil gebruiken voor de opbouw van relaties. Doormiddel van het juiste gebruik van een CRM is de band die jij opbouwt cruciaal voor het slagen van een langdurige relatie.

Deze huidige fase zou je helpen bij het creëren, prijzen, op de markt brengen en promoten van jouw producten of diensten.

Een concurrentieanalyse leert je de ins en outs van hoe jouw concurrentie werkt, hun positie in de branche en eventuele hiaten in de markt waarvan jij kunt profiteren om ze te overtreffen. Je kunt de reviews van klanten van concurrenten bekijken om een ​​idee te krijgen van waar jouw doelgroep naar op zoek is en dat ze niet bieden. Dat inzicht gebruiken om een ​​product te bouwen dat jouw ideale klant al wil.

Neem ook de tijd om jouw doelgroep te bestuderen en buyer persona's te creëren. Probeer een goed begrip te krijgen van wie jouw klanten zijn, hun behoeften, wensen, interesses en waar je ze op de markt kunt vinden.

Al met al moeten de analyses jou inzicht geven in hoe concurrerend jij bent en hoe concurrerend je moet zijn in jouw uiteindelijke strategie om vergelijkbare bedrijven te overtreffen en een levensvatbare concurrent op de markt te worden.

Hoewel elke fase zijn unieke vereisten heeft, is de cirkel rond; de marketingmix die je tijdens fase drie hebt gemaakt, is gebaseerd op onderzoek uit fase twee. En als je tijd en moeite hebt gestoken in jouw algehele strategische marketingproces, trekt je klanten aan, genereer je meer inkomsten en bereik je de doelen en doelstellingen die jij in fase één heeft vastgesteld.