Wat is contentmarketing?


Als je het heel breed omschrijft is content marketing alle vormen van marketing waarbij content wordt ingezet, dan wel wordt gemaakt of verspreid. Deze content bevat alle informatie of inhoud dat voor de consument of de klant is bedoeld en kan in de vorm van tekst, maar ook in de vorm van beeld en audio zijn. Denk aan blogs, nieuwsberichten, handleidingen, video’s, vlogs en andere vormen die je maar kunt bedenken. Zolang er maar relevante informatie wordt aangeboden en via de kanalen aan het publiek of de doelgroep wordt aangeboden. Bedrijven proberen op deze manier de doelgroep aan een merk of product te binden. Het wordt dan ook wel informatiemarketing genoemd.

Relatie opbouwen met klanten

Door de jaren heen zijn bedrijven – in principe – altijd bezig geweest naar het vinden van een manier om een zo goed mogelijke relatie met klanten op te bouwen. Het doel hiervan is natuurlijk dat de klant vervolgens diensten en/producten gaat afnemen. In dat opzicht is content marketing dus helemaal niet nieuw.

Op wat voor manier wordt content marketing ingezet?

Op dit moment is het zo dat het bereik van de media is afgenomen. Dit komt doordat er te veel aanbod is op het gebied van media en de hoeveelheid kanalen die er zijn. Er zijn zoveel media, advertenties en dergelijke die om aandacht vragen, maar daardoor de consument niet meer bereiken. Consumenten bepalen nu zelf welke informatie ze tot zich nemen en wat ze daarvoor gebruiken. Bedrijven proberen en moeten hier zelfs op inspelen. Een manier die op dit moment ook wel wordt ingezet is het delen van verhalen, Om relaties op te bouwen, vertrouwen te winnen en vervolgens om te zetten in klantgedrag dat uiteindelijk winstgevend is. Het is dus van groot belang dat het verspreiden van jouw content, zowel on- als offline op een effectieve manier wordt ingezet.