Veel bedrijven zijn druk in de weer zichzelf online te profileren. Met o.a. nieuwe websites, vlogs, Instagram en LinkedIn. Vandaag een aantal tips en valkuilen als het gaat om communicatie en content op je website.

Website

Tekst op een website moet tegenwoordig echt kort en krachtig zijn. Hou het lekker simpel, mensen hebben geen zin en tijd om een hele webpagina door te lezen. Binnen een paar seconden kunnen ze namelijk op een andere site zijn, die wel duidelijk laat zien waar ze naar op zoek zijn. Het is dus ook van belang dat je simpel taalgebruik gebruikt.

Dit lijkt heel makkelijk, maar je schakelt sneller over naar formeel en zakelijk taalgebruik dan dat je denkt. Schrijf vanuit de ogen van een potentiële klant. Voorkom ook het gebruik van vakjargon. Het probleem is dat je de klant hiermee wegjaagt. Klanten willen namelijk aangesproken worden in hun eigen taal.

Dit geldt niet alleen voor content, maar ook voor eventuele contactformulieren. Die moeten kort en duidelijk zijn. Vraag alleen de gegevens die echt nodig zijn, niemand wil een overdreven lang contactformulier invullen.

Containerbegrippen

Vermijd ook containerbegrippen zowel op je website als op je socials: dit zijn woorden die men op allerlei manieren kan interpreteren. Bijvoorbeeld kwaliteit, service en ontzorgen? Iedereen gebruikt deze teksten op websites en socials om zich te onderscheiden in de markt. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Wat is service? Service is een andere benaming voor (betaalde) dienstverlening. Dus als jij communiceert dat je de beste service hebt, is dat niet te checken. Want wie heeft dat bepaald?

Nou en dan heeft iedereen het maar over ontzorgen, ook wij bij Media Presentaties overigens. Ontzorgen betekent letterlijk iemands zorgen wegnemen. Dus als een klant , ik noem maar iets,  geldzorgen heeft, lost jouw bedrijf het dan op?  

En wat is kwaliteit? De kwaliteit van iets, is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Dus wij bieden de beste kwaliteit is dan ook zo’n zinloze kreet.

De laatste nietszeggende cliché zin: “Wij stellen de klant centraal. Er is toch geen enkele ondernemer die dat niet doet anno 2019. Totale onzin! Ben creatief en benoem de voordelen van je diensten en producten. Hou je klanten niet voor de gek.

Sociale Media

Natuurlijk weet iedereen wel wat je op Facebook kunt communiceren. Zo ook op LinkedIn en Twitter. Meer moeite hebben bedrijven met Instagram. Instagram als marketing kanaal is vooral interessant voor business-to-consumer bedrijven. Dit komt doordat Instagram grotendeels focust op visuele content. Het is dus belangrijk dat je iets kan laten zien als je Instagram als marketingkanaal wilt gaan gebruiken. Er kunnen ook geen linkjes gedeeld worden bij jouw foto’s, dit is alleen mogelijk in je bio. Daardoor is het voor bedrijven lastiger om sales te genereren.

Maar let wel de slimme marketeer die Insta wel gebruikt als B2B tool, laat vooral beleving zien. Foto’s ‘achter de schermen’ en dat gerelateerd aan het product of dienst. Gewoon fun, en het is en blijft vooral plaatjes kijken. Of voor jongeren de meeste volgers en likes krijgen.

Ben je opzoek naar een bedrijf met de beste kwaliteit en beste service op het gebied van online marketing die je compleet ontzorgt en de klant ook nog centraal zet stop dan met zoeken;)