Wanneer we tegenwoordig marketing acties inzetten om een product, merknaam of acties bij de consument bekend te maken passen we steeds vaker online media toe. Daar waar vroeger enkel geadverteerd kon worden in kranten, tijdschriften, magazines en tv spotjes is de keus tegenwoordig vele malen groter! Offline of online adverteren, beide kan het veel succes hebben, maar hoe meten we dit succes eigenlijk voor de online kanalen?

In dit blog zullen we inzoomen op Google Analytics om op deze vraag antwoord te geven.

 

 Wat is Google Analytics eigenlijk?

Google Analytics is een gratis software tool, wat onderdeel is van Google. Deze software kun je gebruiken om vrijwel alle activiteiten van/naar en op je website inzichtelijk te maken. Het is dus een ideale tool om onder andere de volgende vragen duidelijke beantwoord te krijgen:

  • Wie komen er op mijn website?
  • Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?
  • Wat is het profiel van mijn bezoekers?
  • Uit welk deel van het land komen mijn online bezoekers?
  • Hoe lang blijven ze op mijn website?
  • Zijn ze al vaker op mijn website geweest?
  • Enz……

Kort samengevat gaat het dus om bezoekersstromen, paginaweergave en verkeersbronnen.

 

Maar waar moet je dan op letten bij het gebruik van Google Analytics?

De eerste reactie van vele is om vanaf het begin af aan te sturen op hoge bezoekersaantallen, dit is in het algemeen dan ook hetgeen waar men als eerste naar vraagt. Deels is dit ook terecht, veel ‘traffic’ (bezoekers) op je website is heel fijn, maar doen ze wel op jouw website wat ze moeten doen? Nemen ze bij vragen contact op, of klikken ze weg en gaan ze wellicht naar een andere aanbieder?

Stuur dus niet aan, aan de hand van de verkeerde data.

 

analyse media presentaties

 

Bepaal het doel van je website

Om het succes van je website te bepalen dien je eerste te bepalen wat het doel is van de website. Onderstaand enkele voorbeelden:

  • Naamsbekendheid
  • Ingevulde contactformulieren
  • Aankopen via een webshop
  • Aanvragen van brochures

Aan de hand van een gekozen doel kun je de vergaarde data in Google Analytics goed beoordelen en meetbaar maken. In vaktermen hebben we het dan over de ‘conversie’.

 

Sturen aan de hand van meetgegevens

Wanneer je website enige tijd online is en je wellicht andere online campagnes hebt gevoerd (zoals op Google, Facebook Twitter, LinkedIn, nieuwsbrieven, enz.) kunnen we de meetgegevens gaan beoordelen. 

Blijken de juiste bezoekers via Facebook en je nieuwsbrieven binnen te komen, dan is het wellicht verstandig om hier meer op in te zetten en de andere kanalen minder actief te benaderen. Besteed je tijd daar waar het nodig is en resultaat oplevert.

Tevens kun je zie via welke linkjes van externe websites jouw bezoekers komen. Als je ergens voor hebt betaald , denk dan aan banners of online advertenties, en er komen geen leads uit, hoef ik niet te zeggen wat je dan moet doen.

Aan de tijdsduur van je bezoeker op jouw website kun je zien of de content die je plaats ook relevante content is.

Het behalen van je doelen staat hierin centraal!

 

Het Google Analytics dashboard

Het overzicht van Google Analytics kan erg imposant over komen en onoverzichtelijk zijn. Het vinden van de voor jouw juiste data, kan daardoor lastig zijn. Een uitkomst hiervoor; het dashboard.

Met de dashboard functionaliteit kun je belangrijke data verzamelen in één overzicht! Dit bespaard je veel tijd, die je wellicht nuttiger kunt besteden.

 

 

Over ieder onderdeel dat we in deze blog behandeld hebben kunnen we wel een (klein) boek schrijven, het vergt namelijk wel wat kennis en kunde om alles goed in te regelen en mee om te gaan. Heb je hier zelf geen tijd voor , neem dan contact met Media Presentaties op. Wij staan voor je klaar om samen een strategie te bepalen met bijbehorende doelen. Daarop volgend kunnen we de campagnes voor je verzorgen en de resultaten duidelijk inzichtelijk maken.