We zijn begonnen! 2023 is een feit en bij het afsluiten van het ene jaar en het starten van een nieuwe, horen steevast de geijkte topics. Goede voornemens en, jawel, de trends en verwachtingen voor het nieuwe jaar.

Nu zijn we graag origineel, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds heel relevant en interessant is om een blik te werpen op wat 2023 voor ons in petto heeft op digitaal marketingvlak. Dus om vooral niet eigenwijs te doen: DIT wordt 2023 in Online Marketing trends.

De tijd van de influencers

En voordat je met een lichte dosis jeuk alleen maar denkt aan hippe Generatie-Iets mensen die make-up promoten op hun vlog; dat is niet waar het hier om draait.

Influencer marketing gaat eigenlijk vooral om de meer-geaccepteerde “mond-tot-mond”-reclame vormen – tot op de dag van vandaag zijn er weinig zaken zo effectief als horen dat iemand die je kent/vertrouwt/waardeert positief is over een product of dienst. De kans dat iemand overgaat tot aanschaf is vele malen hoger wanneer ze een aanbeveling hebben van iemand wiens mening waarde voor ze heeft. Daarnaast helpen deze vormen van marketing je bereik binnen een relevante doelgroep vergroten EN je merkbekendheid en autoriteit te bouwen.

Creators zijn de absolute social media winnaars.

Creators, ook wel bekend als content creators, kunnen een effectief middel zijn voor marketing omdat ze vaak een groot publiek hebben dat geïnteresseerd is in hun content. Dit publiek kan bestaan uit mensen die hun werk volgen op sociale media, een YouTube-kanaal of andere online platformen. Door hun invloed op dit publiek kunnen creators helpen om merken en producten onder de aandacht te brengen en te promoveren.

Creators kunnen ook helpen om de verkoop van een product of dienst te verhogen door hun eigen ervaringen en meningen te delen en aan te bevelen aan hun publiek. Dit kan een krachtige manier zijn om vertrouwen te winnen en mensen te overtuigen om een product of dienst te kopen.

Sommige creators werken ook samen met merken en producten in ruil voor financiële vergoedingen of andere voordelen, zoals gratis producten of diensten. Dit kan een effectieve manier zijn voor merken om hun producten of diensten aan een groter publiek te laten zien.

In het algemeen kan het werken met creators een effectieve manier zijn om een merk of product te promoveren, vooral als het publiek van de creator overlapt met het doelpubliek van het merk. Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de creators met wie je werkt relevant zijn voor je doelgroep en dat hun boodschap aansluit bij de doelstellingen van je merk.

Video

Het is je vast niet ontgaan dat korte video’s, reels, maar ook vlogs de afgelopen periode al enorm in verschijningsfrequentie zijn gestegen. Daarnaast zijn video-driven platforms zoals Tiktok en Instagram moeilijk meer te missen. Met name in jongere doelgroepen zijn deze kanalen onmisbaar.

Maar ook voor business to business is het gebruik van video als kanaal populairder dan ook. Zelfs de relatief simpele transitie van blog naar vlog zien we meer en meer in zakelijke toepassing. Met een overload aan content, is video snel en behapbaar.

Interactieve content wordt steeds populairder. Door de inzet van interactieve content verhoog je de betrokkenheid van je doelgroep en speel je in op de belevingswereld.

Veeleisende gebruikers

Leeftijd is geen factor hier; gebruikers zijn veeleisender dan ooit en vinden steeds meer dingen een vanzelfsprekende basis in plaats van een stapje extra in service. Gebruikerservaring is dus van enorm belang en dat spreidt zich uit over tal van onderwerpen:

  • Websites (User Experience/UX die zorgen voor eenvoudige, intuïtieve navigatie, het bieden van de juiste (vorm van) informatie op de juiste plaats, maximale match met bezoekersverwachtingen)
  • Mobiel gebruik (Het gebruiken van je mobiel voor het vinden van informatie is de normaalste zaak. Een slecht werkende mobiele versie van je website, de verplichting om met een app te werken etc. zijn allemaal factoren waar gebruikers anno 2023 een lage acceptatiegraad voor hebben)
  • Bereikbaarheid en gemak (het vinden van informatie, maar ook het gebruik van voice search, het eenvoudig kunnen wisselen en benaderen via diverse platformen of devices.. we willen meer, sneller en gemakkelijker).

Aandacht voor de wereld

Meer dan ooit tevoren zijn zowel zakelijke als particuliere kopers zich bewust van wat er zich in de wereld afspeelt. Daar hoort bijvoorbeeld aandacht voor het milieu in (duurzaamheid, verspilling, etc.) maar OOK inclusiviteit en ruimte voor diversiteit zijn nu meer dan voorheen factoren in marketing. Enerzijds in je merkbeleving en merkidentiteit, maar ook daadwerkelijk een (potentieel onderscheidende) factor in je diensten of producten aanbod.

Trendlijstjes zijn leuk, maar uiteindelijk is jouw bedrijf, JOUW bedrijf. En net zoals bij zoveel zaken is er zelden een one-size-fits-all. Dat betekent dus dat we graag met je meedenken over wat past bij JOUW bedrijf, JOUW dienst en JOUW doelstellingen. Trend of niet; we helpen je vooruit!

Laat eens van je horen.