Organisaties kunnen niet meer zonder Online Marketing

Maandag 16 mei 2022

Misschien geen populaire statement. Veel bedrijven (veelal wat kleiner) voelen direct weerstand bij dit soort kreten. Want; “ik heb niet nog meer klanten nodig” of “mijn klanten zitten ook niet online”…

We gaan in dit artikel niet alle tegenargumenten van tafel vegen (want ja, we denken dat we dat in de meeste gevallen wel kunnen), maar wel een paar goede argumenten bieden waarom Online Marketing eigenlijk onmisbaar is.

Online Marketing kent een veelheid aan gezichten

Hoewel we Online Marketing als term vaak zo op de tafel gooien, kan een strategie bestaat uit een diverse mix van toepassingen en kanalen. En niet elk kanaal werkt voor elk bedrijf even goed. Maar, even terugkomend op de “mijn klanten zijn niet online” > dat is zelden echt het geval. Met de miljarden aan zoekopdrachten in vrijwel elke leeftijdscategorie, land, plaats en plek op de wereld, is de kans klein dat jouw volledige doelgroep zich offline begeeft.

Overigens willen we niet stellen dat elk bedrijf een parade aan Online Marketing activiteiten uit de kast moet trekken; alles in verhouding en met het oog op de ROI (wat gaat er in, wat krijg ik eruit). Een goede strategie past een gezonde mate van pragmatiek.

De wereld verandert

En alles en iedereen die daarin zit. Dat betekent dat jouw bedrijf, maar bovenal jouw klanten EN jouw concurrenten altijd in beweging blijven. En dat betekent ook dat zij zich voortbewegen in de online toepassingen die er bestaan.

Waar je voorheen voorop liep door het hebben van een website, richt de concurrentie zich momenteel op vindbaarheid, of bereik via sociale kanalen, of video, of …

Nogmaals; alles naar redelijkheid. Er zijn vanzelfsprekend kleine bedrijven voor wie een brede inzet aan kanalen teveel is, of simpelweg niet haalbaar is om bij te houden. Maar het besef dat ook mensen en bedrijven (concurrenten) zich online ontwikkelen, is een must.

Wanneer we kijken naar nog eens tien jaar verder… wat verwachten we dan? Misschien hebben we, zeker zonder glazen bol, geen echte duiding van wat er op ons pad komt. Maar dat het internet en het gebruik van online toepassingen via bijvoorbeeld onze mobiele telefoons, voorlopig niet weg gaat, lijkt duidelijk.


De lange termijn

Er zijn bedrijven die op dit moment niet eens nieuwe klanten zouden willen, simpelweg omdat ze niet willen groeien en niet meer aan zouden kunnen. Natuurlijk is dat een fantastische situatie om je in te begeven, zakelijk gezien. Maar dat is nu.

Je huidige klantenbestand is geen garantie voor toekomstige continuïteit. Als Corona ons iets geleerd heeft, is het wel dat zaken plotseling en radicaal kunnen veranderen. En dat wil niet zeggen dat Online Marketing doen je bedrijf kan weren tegen elke nare twist die de toekomst voor ons in petto heeft.

Het uitgangspunt is echter wel, dat de beweging van groei en krimp in je klanten, aandacht blijft hebben. Want wanneer je een terugloop ziet, of een concurrent die je ineens toch te slim af is, loop je al een paar stappen achter.  

Zelf je Online Marketing organiseren – volg de opleiding

Zeker voor kleinere organisaties heb je geen middelen en vaak ook geen behoefte om een heel Online Marketing team uit de grond te stampen. Dus doe je het zelf!

Met de compacte, maar complete opleiding Online Marketing, dekken we de belangrijke basisuitgangspunten van onze wereld, waarmee je in staat bent je eigen stappen te zetten.

Bekijk de opleidingsinhoud hier en meld je aan; we gaan graag met je vooruit!